איך נדע שאנחנו סובלים ממחלת חניכיים?

מחלת חניכיים

הפה הוא איבר חשוב במיוחד. הוא משמש אותנו לאכילה לדיבור, שתיים מהפעולות החיוניות וגם האהובות עלינו, ובנוסף הוא מושך אליו תשומת לב רבה – ולכן יש לו השפעה על האסתטיות ובעיקר על הדימוי העצמי. פה לא בריא, ובמיוחד כשיש מחלת חניכיים, עלול לפגוע במראה החיצוני ובביטחון העצמי, וחמור יותר, לגרום לבעיות תפקודיות ולאובדן שיניים. המסקנה המתבקשת: כדאי מאוד לזהות מחלת חניכיים, ועוד לפני זה דלקת חניכיים, בהקדם – וכך לטפל בה לפני שהיא מחמירה.

1. דימום

הסימן המובהק ביותר לדלקת חניכיים הוא דימום בזמן שמצחצחים שיניים. באופן דומה דם בפה אחרי שימוש בחוט דנטלי, ולפעמים גם בעקבות נגיסה במאכלים קשים (למשל תפוח) מעידים על דלקת. דלקת שאינה מטופלת הופכת למחלת חניכיים, שעלולה להסתיים באובדן שיניים ועוד סיכון הוא נזק ללב (בגלל זליגה של החיידקים מהחניכיים אל הלב).

2. צבע אדום

הגוון הטבעי של החניכיים הוא ורוד. כשזה הצבע, זהו סימן לחניכיים בריאות. לעומת זאת כשהן הופכות לאדומות, זו נורת אזהרה משמעותית. ככל שהגוון אדום יותר, כך הדלקת קשה יותר, ובהתאם גדל גם הסיכון למעבר מדלקת חניכיים (שבז'רגון המקצועי נקראת ג'ינג'יביטיס) למחלת חניכיים (פריודונטיטיס – דלקת כרונית בחניכיים שכאמור עלולה להסתיים באובדן שיניים ונזקים אחרים).

3. נפיחות

דם הוא סימן שאי אפשר לפספס, וגם צבע אדום הוא די בולט לעין. לעומת זאת כשמדובר בחניכיים נפוחות נדרשת התבוננות מעמיקה באזור הזה בפה כדי לזהות את התעבות הרקמות שסביב השיניים. 

נפיחות בחניכיים היא תוצר של חיידקים סביב השיניים. בשלב מתקדם נוצר מעין כיס בין השן לחניכיים, ושם כבר ישנה הצטברות משמעותית של חיידקים מזיקים ובעקבותיה דלקת. שמירה על היגיינת פה תקינה, לרבות ביקורים בתדירות המומלצת אצל שיננית ואצל רופא שיניים מפחיתים במידה ניכרת את הסיכון לנפיחות המסוכנת.

4. ריח רע מהפה

עוד סימן שמעיד על מחלת חניכיים אבל שלא תמיד אנחנו מודעים אליו. חברים אמיתיים או קרובי משפחה שדואגים לבריאות האדם היקר להם יתגברו על אי הנוחות ויספרו לו על הבעיה – ואדם שרוצה להיות בריא באמת יתגבר גם הוא על אי הנוחות, יפנים את המידע ויפנה לטיפול (אצל פריודונט מומחה).

5. נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים הוא מצב שבו נוצר מעין מרווח בין השיניים לחניכיים – אותו כיס או שקע שבו מצטברים חיידקים רבים שפוגעים בבריאות הפה באופן חמור. בחלק מהמקרים מתלווה לכך רגישות מופרזת למאכלים ומשקאות חמים וקרים. היפרדות בין החניכיים לשיניים היא כבר סימן אזהרה זועק שמחייב טיפול מידי.

דילוג לתוכן