השתלת שיניים בזאלית – על התהליך, יתרונות וחסרונות

מה זו השתלת שיניים בזאלית? השתלה בזאלית נועדה לאנשים מחוסרי עצם שאינם יכולים לעבור השתלת שיניים רגילה. מחסור בעצם נוצר אחרי תהליך של ספיגת עצם בשל מחלות חניכיים, עקירות והזנחת הפה. מצב של מחסור בעצם הלסת מקשה על ביצוע השתלת שיניים בשל הקושי לעגן את השתל בבסיס יציב, בעיקר בלסת תחתונה. לצורך כך פותחה גישת ההשתלה הבזאלית, שבמסגרתה מוברג השתל לחלק הבסיסי של עצם הלסת שאיננו נספג ונעלם

היתרונות העיקריים של השתלת שיניים בזאלית היא שמדובר בפתרון מהיר למחוסרי עצם, זאת פרוצדורה שמערבת פחות כאבים ותהליכים כירוגיים, השתלים הבזאלים יציבים יותר והתוצאה נשמרת לאורך זמן.

בטיפול, מה שעלול להתנקם במטופל בהמשך. היא צריכה להיעשות על ידי מומחה להשתלות בזאליות, ורוב רופאי השיניים המומחים בהשלות אינם כאלה. חיסרון נוסף הוא המחיר היקר יותר עקב כך שזהו תהליך מהיר יותר ונעשה על ידי רופא שיניים בעל תואר מומחה שלמד 5 שנים מעבר לכל רופא שיניים רגיל. מעבר לכך אלה החיסרון הבולט ביותר הוא אחוז ההצלחה הנמוך של ההשתלות הבזאליות לעומת האלטרנטיבות

ישנן מספר גישות חלופיות שיכולות לתת מענה הולם למחסרי עצם ועדיפות על פני השתלה בזאלית: שתלים קצרים, שתלים זיגומטיים, השתלת עצם והרמת סינוס

שתלים בזאליים תוכננו במיוחד עבור אנשים שאולי יש להם איכות עצם ירודה בלסת שלהם, מה שהופך אותם למועמדים לא מתאימים להשתלת שיניים מסורתית. כמה תרחישים נפוצים שבהם ניתן להמליץ ​​על השתלת שיניים בסיסית כוללים:

1. מטופלים עם אובדן עצם חמור: שתלים בזאליים נחשבים לרוב לאנשים שחוו ספיגת עצם משמעותית בלסת שלהם עקב גורמים כמו מחלת חניכיים, טראומה או שימוש ארוך טווח בתותבות.

2. מטופלים עם פגיעה באיכות העצם: שתלים בזאליים יכולים להוות פתרון בר-קיימא עבור אנשים עם צפיפות עצם או איכות ירודה, שכן הם מנצלים את עצם הקורטיקלית, שהיא צפופה וחזקה יותר בהשוואה לעצם הספוגית הנפוצה עבור השתלות שיניים מסורתיות.

3. מטופלים עם גובה עצם מוגבל: ניתן למקם שתלים בזאליים באזורים עם גובה עצם אנכי מוגבל, מכיוון שהם אינם דורשים בהכרח גובה עצם מינימלי כמו שתלים מסורתיים.

4. מטופלים המחפשים השתלה מיידית: בעזרת השתלת שיניים בזאלית ניתן להצמיד שיניים תותבות זמן קצר לאחר ניתוח השתלת השתלים, מה שמפחית את זמן ההמתנה לחזרה לתיפקוד מלא.
שתלים בזאליים אל מול שתלים רגילים | השתלת שיניים בזאלית | איך נראים שתלים בזאלים

אז מה זה בכלל השתלת שיניים בזאלית

השתלה בזאלית נועדה לאנשים מחוסרי עצם שאינם יכולים לעבור השתלת שיניים רגילה. מחסור בעצם נוצר אחרי תהליך של ספיגת עצם בשל מחלות חניכיים, עקירות והזנחת הפה. מצב של מחסור בעצם הלסת מקשה על ביצוע השתלת שיניים בשל הקושי לעגן את השתל בבסיס יציב, בעיקר בלסת תחתונה. לצורך כך פותחה גישת ההשתלה הבזאלית, שבמסגרתה מוברג השתל לחלק הבסיסי של עצם הלסת שאיננו נספג ונעלם.  

בשנים האחרונות הפכה ההשתלה הבזאלית להבטחה גדולה שכביכול מספקת פתרון מיטבי למחוסרי עצם. אמנם הרשת מלאה בהבטחות להשתלה בזאלית בתוך יום, אבל חשוב להבין את חסרונות הגישה, ושהיא מתאימה רק למקרים מסוימים.

איך נראים שתלים בזאלים

שתלים בזאלים נראים אחרת משתלים רגילים. אז איך נראים שתלים בזאלים? הבסיס שלהם הוא רחב יותר משתל רגיל וצורתו האליפטית מאפשרת התקנה בטוחה ללא הרבה נזק לרקמות. כפי שניתן לראות בתמונה השתל בזאלי מכיל בסיס שטוח ורחב יותר משתל רגיל

השתלת שיניים בזאלית – יתרונות

  • פתרון מהיר למחוסרי עצם – תהליך של השתלת שיניים בזאלית הוא מהיר בהשוואה לאלטרנטיבות האחרות עבור מחוסרי עצם. אורך התהליך של השתלת שיניים בזאלית הוא כעד מספר ימים וזאת בניגוד להשתלת שיניים רגילה.
  • פחות כאב – ההשתלה מתבצעת תחת טשטוש עמוק והמטופלכמעט ולא מרגיש כאב לאורך הטיפול
  • חוסכת תהליכים כירוגיים נוספים – ההשתלה מאפשרת לדלג על הצורך בניתוח להשתלת עצם או הרמת סינוסים ובכך מונעת פעולות ניתוחיות נוספות וחשש לזיהום. תהליכים כירוגיים הם אינם נטולי סיכון לחלוטין ויכולים לפגוע בעצב הלסת או לגרום לעיוות, לכן הימנעות מתהליך כירוגי (במיוחד עבור מטופלים שנטו בעברם לסבול מזיהומים או שנמצאים בקבוצת סיכון) הוא שיקול משמעותי עבורם.
  • שתלים יציבים יותר – צורת השתל הבזאלי הדומה לדיסק היא יציבה יותר מצורות שתלים אחרות.
  • מחזיק לאורך זמן – ההשתלה הבזאלית מתבצעת על  העצם הבזאלית בלסת התחתונה (מכאן שמם של השתלים), זוהי עצם יציבה יותר שלא נספגת במהלך הזמן, לכן השתלים מחזיקים שנים רבות יותר והינם יציבים יותר, זהו שיקול חשוב במיוחד לאוכלוסייה מבוגרת. שתלים קלאסיים לפעמים צריך לחדש בגלל שהעצם עליה ביצעו את ההשתלה נספגה.

השתלת שיניים בזאלית – חסרונות

  • מחיר החיפזון – הליך של השתלת שיניים איננו טיפול של זבנג וגמרנו. מדובר בתהליך מורכב שלוקח בחשבון מדדי ריפוי פצע, איחוי עצם ויציבות לצורך העמסה על גבי שתלים. הגישה הבאזלית פוסחת על מספר שלבים בשרשרת המורכבת והחיונית הזו ולעתים קיצור הזמן עלול להיות בעוכרי המטופל.
  • לא לכל אחד – לא כל מטופל מחוסר עצם מתאים להשתלת שיניים בגישה הזו. כדי להבטיח את יציבות ההשתלה, שתלים בזאליים צריכים להיות משולבים עם שתלים דנטליים רגילים, אולם מטופלים הסובלים ממחסור ניכר בעצם אינם מתאימים לטיפול הזה. לכן תהליך האבחון, תיאום ציפיות ובחירת המטופלים הינו קריטי בהשתלת שיניים בזאלית ופעמים רבות נעשית בחירה שגויה המובילה לכישלון הטיפול ולעוגמת נפש רבה. 
  • מורכבות הטיפול – בישראל ישנו מיעוט של רופאי שיניים המתמחים בביצוע השתלת שיניים בזאלית, שמצריכה טכניקה שונה מהשתלת שיניים רגילה. לא כל רופא שמבטיח השתלה מסוג זה, אכן מיומן מספיק בסוג של השתלת שיניים וחשוב לוודא את הנושא טרם הטיפול.
  • אחוזי הצלחה נמוכים – טיפול להשתלת שיניים נחשב בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאד הנעים סביב 95%. לעומת זאת, סיכויי ההצלחה בהשתלת שיניים בזאלית נמוכים יותר.
  • מחיר גבוה – עלות השתלה בזאלית הינה גבוה יותר מהשתלת שיניים רגילה, ובמצבים שבהם הטיפול נכשל העלות אף גבוהה יותר בשל טיפולי התיקון הנדרשים.
  • גישות חדשות להשתלת שיניים בזאלית

4 אלטרנטיבות עדכניות לשתלים בזאליים 

ישנן מספר גישות חלופיות שיכולות לתת מענה הולם למחסרי עצם ועדיפות על פני השתלה בזאלית:

  • שתלים קצרים – במצב של מחסור בעצם ניתן לבצע השתלת שיניים באמצעות שתלים קצרים, המיועדים לעצם בגובה נמוך. שתלי ביקון תוכננו ביכולות הנדסיות גבוהות המאפשרים לעגן אותם בצורה יציבה וחזקה למרות העדר העומק בעצם הלסת.
  • שתלים זיגומטיים – השתלה זיגומטית מתבצעת כאשר השתלים מוברגים אל עצם הלחי (הזיגומה) ובכך עוקפים את המחסור בעצם הלסת.
  • השתלת עצם – בטיפול זה מרכיבים עצם חלופית לתוך הלסת במקום העצם החסרה. לאחר תהליך החלמה ואיחוי העצם ניתן להבריז לתוכה את השתלים הדנטאליים בהליך בטוח ומקצועי.
  • הרמת סינוס – כאשר ישנו מחסור בעצם בלסת העליונה ניתן להרים את הסינוס (בהרמת סינוס פתוחה או הרמת סינוס סגורה) כדי ליצור תוספת עצם בחלק האחורי של הלסת.
  • שתלי בייקוןשתלי בייקון הם שתלים שפותחו ע"י נאסא. מדובר בשתלים קצרים שאפשר לשתול אותם בגובה של כ-5 מ"מ. תהליך הקיבוע מתבצע באמצעות הלחמה קרה, או באמצעות נעילה סיבובית מה שחוסך את תהליך ההברגה.

מה חשוב לדעת לפני השתלת שיניים בזאלית ?

כדי להבטיח טיפול מוצלח של השתלת שיניים יש לוודא מספר תנאים:

  • מקצועיות – חשוב ביותר לבחור רופא מקצועי ומיומן שיכול לבצע את השתלת השיניים בצורה מיטבית.
  • ניסיון – יש לוודא כי הרופא המטפל בעל ניסיון עשיר בביצוע השתלות שיניים במספר טכניקות.
  • קידמה – חשוב לוודא כי המרפאה המיועדת מאובזרת בציוד המתקדם והחדשני בשוק ויכולה לתת מענה הן בתחום האבחון והם בתחום הטיפול.
  • יחס אישי – מעבר לתחושה הטובה המתקבלת באמצעות יחס אישי וחם, חשוב לוודא כי לאחר הטיפול מתקיים מעקב רפואי צמוד ומתן מענה מהיר לכל בעיה שעלולה להתעורר.
  • מחיר – זו לא בושה להשוות מחירים. התחום הדנטאלי מגוון ורחב מאד ומומלץ לבצע השוואה של עלויות תוך הקפדה שלא להתפשר על האיכות והמקצועיות שבטיפול.
  • זמינות – ולבסוף אתם רוצים לוודא שרופא השיניים זמין לכם בטווח סביר, הן עבור הטיפול ובעיקר לאחר מכן במסגרת המעקב הנדרש.
 

איך מרכיבים שתלים בזאליים?

  • בדיקה – מתחילים בבדיקה של השיניים כדי לקבוע אם הן מועמדות טובות להשתלת שן בזאלית. 
  • התהליך – השתל מוחדר ללסת באמצעות מהצד אל רקמת החניכיים. לאחר מכן, השתל מאובטח למקומו בעזרת צמנט דנטלי.
  • תקופת החלמה – בחודשים הראשונים שלאחר הניתוח אין לאכול מאכלים קשיחים אשר עלולים לפגוע בשת

 

השתלת שיניים בזאלית

אצלנו במרפאה מבטיחים לעשות V על כל הסעיפים הנ"ל. אנחנו עובדים במרפאה חדשה ומתקדמת, המצוידת בכל המכשור הטכנולוגי החדשני בשוק ומאפשרת למטופלים שירות ב- ONE STOP SHOP  – החל מאבחון ממוחשב במקום, דרך מעבדה דיגיטלית צמודה ועד טיפולי שיניים מורכבים בגישות המתקדמות ביותר בתחום. במרפאת אלון ישנו יתרון מובהק של שיתוף פעולה בין ארבעה רופאים מומחים וטיפול רב תחומי מקיף לטובת טיפול מיטבי. לכל מטופל נתפרת תכנית טיפול אישית המותאמת למצב הרפואי ולמחלות רקע אם קיימות. אנחנו שמים דגש רב על ליווי אישי צמוד לכל מטופל ומטופלת, תוך הבטחה לזמינות מלאה ומתן מענה מהיר לכל נושא, גם לאחר הטיפול. יחס אישי וגישה עוטפת הם בעינינו אבני היסוד של רפואת שיניים מקצועית ומהווים חלק בלתי נפרד מטיפול מיטבי לאורך כל הדרך.

השתלת שיניים בזאלית
דילוג לתוכן